Elin Kling for H&M

Elin Kling for H&M, pictures: hm.com, photographer: Peter Gherke


För två år sedan hade Elin Kling gjort ett eget aprilskämtsinlägg om att hon designat en kollektion i samarbete med H&M, något som hon redan då drömde om. Idag är det inte ett skämt längre. Som en av Sveriges största modeprofiler som åtminstone innan hon blev just så stor var en förespråkare av H&Ms kläder är Elin Kling den första modebloggerskan att lansera en kollektion i samarbete med H&M. Kollektionen har ett minimalistiskt formspråk med en kroppsnära silhuetter och något asymmetriska skärningar. Plaggen är till största delen enfärgade i vitt, svart, silver, nude och blått men en fin klänning innehåller även ett akvarelliknande mönster som för tankarna till en målarduk i en konstateljé. Plaggens material består av sen siden- och bomullsmixar, läder, polyester och metall i de accessoarer som ingår i kollektionen. I ett pressmeddelande beskrivs kollektionen såhär:
Kollektionen består av nio plagg och två accessoarer och är en modern, ljus och minimalistisk kollektion med bohemiska influenser. Uttrycket ”less is more” får en viktig innebörd. Resultatet är en stark och tydlig kollektion, silhuett och material är viktigare än dekoration. Detaljerna är genomtänkta och diskreta, som den ojämna kanten på den tvättade läderjackan, dold kedja framtill i en av klänningarnas halsringning, och den råa kanten på de vida byxorna. Balansen mellan det hårda, tuffa och skulpturala och det mjuka, draperade och feminina passar både H&M och Elin väldigt bra.
- Att vara den första som gör denna typ av svenskt samarbete med H&M känns otroligt smickrande och kul. Det har varit väldigt inspirerande att få arbeta så tätt tillsammans med H&M:s designteam och jag är väldigt nöjd med resultatet. Kollektionen är minimalistisk och rå, men med tydliga bohemiska inslag, något som speglar min personliga stil väl, säger Elin Kling.

Gingerstyle favourites from Elin Kling for H&M

Personligen är jag förvånad att det tog så pass långt tid för H&M att genomföra ett liknande samarbete, med tanke på vilken försäljningspotential en kollektion framtagen tillsammans med en modebloggerska som Elin Kling, har en garanterad försäljningpotential. Med tanke på den stora skara läsare som Elin Kling och många andra kommersiella modebloggare har som dessutom är relativt lättpåverkade när det kommer till stilrekommendationer från bloggaren – för att inte säga att de gärna kopierar stilen rakt av – är det självklart att ett liknande samarbete innebär ännu en försäljningssuccé för klädkedjan. Elin Kling har förvisso en bred krets hängivna läsare både geografiskt och åldersmässigt, men de allra flesta är nog trots allt i den lägre åldersgruppen som ofta redan är stora H&M-kunder, vilket gör samarbetet till en fullträff för båda parter och även de bloggläsare som i mångt och mycket vill se exakt likadana ut som Elin Kling eller ”alla andra”. Om kläderna kan jag inte säga annat än att de känns väldigt aktuella stil- och trendmässigt och att jag själv skulle kunna tänka mig en del av plaggen, även om det är mer troligt att jag gör inköp för mina kunders räkning eftersom kollektionen endast kommer att säljas i ett begränsat antal butiker i Stockholm, Uppsala, Malmö och Göteborg den 3 februari 2011. Gingerstyles personal shopping and shipping services finns här för dig som inte kommer till någon av butikerna. Maila mig på charlotte@gingerstyle.se med din förfrågan!

This entry was posted in Aktuellt, Gingerstyle and tagged , , . Bookmark the permalink.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>